Thursday 9 August 2012

1. GANGGUAN EMOSI


Gangguan emosi adalah satu situasi dan juga keadaan ketika seseoarang itu mengalami masalah emosi sehingga mengganggu dirinya sendiri. Gangguan ini berlaku sama ada emosi yang dialami adalah terlalu kuat misalnya terlalu sedih. Selain itu, mengalami masalah tidak ada emosi di dalam dirinya sendiri seperti tidak bahagia dan emosi yang mengalami masalah konflik misalnya terlalu marah. 


emosi yang berbeza - beza pada setiap individu


Individu yang terasa emosinya terganggu disebabkan
*    Seseorang itu mengalami emosi tertentu seperti depresi, kecemasan dan kemarahan. Semua ini sentiasa dialami atau menjadi terlalu kuat.

*    Seseorang itu jarang mengalami gangguan emosi. Sekiranya berlaku, hanyalah pada peringkat lemah. Mereka berasa tidak mampu menunjukkan kasih saying, kepercayaan, sentiasa marah atau penolakan.

*    Seseorang itu berasa sukar untuk berhubung dengan orang lain mungkin disebabkan teman – teman membuatnya berasa bersalah, kecewa atau rakan – rakan menimbulkan perasaan takut dan sebagainya.

*    Seseorang berasa mengalami konflik kerana mempunyai dua atau lebih emosi. Misalnya antara marah dan takut, antara benci dengan sayang.

Mengikut Achamando Mendatu (2007), gangguan emosi merupakan perasaan takut dan cemas. Ada tujuh jenis perasaan takut.

jenis - jenis ketakutan

Orang yang fobia akan mengalami satu keadaan di mana dirinya akan memasuki situasi yang menakutkan dan kemudian akan digambarkan dengan kecemasan. Misalnya seseorang yang mengalami fobia sosial akan mengalami ketakutan luar biasa pada penilaian orang lain. 
                                                                                                                                   




1 comments:

BANGGOL KERIAN PP said...

minta izin nak buat rujukan..tq

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates