. TAJUK – TAJUK DALAM
GURU DAN CABARAN SEMASA
sumber rujukan : http://kamipelangi.blogspot.com/
1. PENGENALAN
TAJUK
GURU DAN CABARAN SEMASA
EDU
3109
Minggu/url blog
|
Tajuk/ Topik
|
M1
|
Isu Dan Cabaran Pendidikan Semasa
Integrasi nasional
Pendemokrasian pendidikan
|
M2
|
INTERNSHIP
|
M3
|
INTERNSHIP
|
M4
|
INTERNSHIP
|
M5
|
INTERNSHIP
|
M6 (sila layari blog di bawah)
|
Isu Dan Cabaran Pendidikan Semasa
Tonggak pendidikan UNESCO
Globalisasi dalam pendidikan
|
M7 (sila layari blog di bawah)
|
Isu Dan Cabaran Pendidikan Semasa
Kepelbagaian budaya
Pengaruh perkembangan Teknologi
Maklumat dan Komunikasi
|
M8 (sila layari blog di bawah)
|
Isu Dan Cabaran Pendidikan Semasa
Gejala sosial
Guru Dan Perundangan (4 jam)
Peraturan-peraturan pegawai awam(kelakuan dan
tatatertib) 1993
(Pindaan 2002)
|
M9 (sila layari blog di bawah)
|
Guru Dan Perundangan (1 jam)
Akta Pendidikan 1996
|
M10
| |
M11 (sila layari blog di bawah)
|
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid
(2 jam)
Tanda-tanda awal
gangguan emosi
Langkah-langkah menangani
gangguan
emosi
Hak Asasi kanak-kanak
|
M12 (sila layari blog
di bawah)
|
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Guru
Stress
Burn out
Langkah-langkah pengurusan tekanan
emosi
|
M13 (sila layari blog di bawah)
|
Inovasi Dan Perubahan Dalam Pendidikan
Strategi pengajaran inovatif
Penggunaan teknologi dalam pengajaran
Perkembangan persekitaran pembelajaran
|
M14 ( sila layari blog di bawah)
|
Inovasi Dan Perubahan Dalam Pendidikan
Rekabentuk
resos
Rekabentuk
pentaksiran dan penilaian
|
M15 ( sila layari blog di bawah)
|
Pengurusan Inovasi Dan Perubahan Pendidikan
Pengurusan inovasi dan strategi
perubahan
|
M16 ( sila layari blog di bawah)
|
Pengurusan Inovasi Dan Perubahan Pendidikan
Adaptasi
pelbagai inovasi dan
perubahan
|
sumber rujukan : http://kamipelangi.blogspot.com/
1. PENGENALAN
Tekanan Emosi Terhadap Kanak kanak
- · Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu sama lain dan menyediakan emosi pelajar.
- · Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah.
- · Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.
- · Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya.
2. ASPEK EMOSI
· aspek emosi yang sukar dilihat pada murid ialah seperti berikut:
- Ø empati iaitu memahami orang lain secara mendalam
- Ø mengungkapkan dan memahami perasaan
- Ø mengendalikan amarah
- Ø kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau berdikari
- Ø kemampuan untuk menyesuaikan diri
- Ø disukai oleh orang lain
- Ø kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah antara mereka yang berada di sekeliling
- Ø semangat setiakawan
- Ø keramahan
· Kebiasaannya seseorang yang merasa emosinya
terganggu adalah kerana
sebab seperti yang berikut;
· Kecemasan dan marah
· Sukar tunjukkan
emosi tertentu
· Alami kesulitan
· Konflik
· 2 jenis;
· Positif
· negatif
Gangguan emosi boleh dikategorikan kepada 3 kumpulan iaitu;
- . gangguan emosi ringan
- gangguan emosi sedarhana
- gangguan emosi berat
3 3. Punca Gangguan Emosi
· Persekitaran
sekolah
· Gaya pengajaran
guru
· Peristiwa dalam
keluarga
· Pengaruh keluarga
· Pengaruh rakan
sebaya
· Tindakan guru
Tanda-tanda masalah emosi dan sosial dalam kalangan pelajar adalah
seperti yang berikut;
- · tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
- · selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
- · sentiasa kelihatan letih
- · kerap sakit perut
- · mudah diserang penyakit
- · duduk dalam keadaan yang tidak selesa
- · pencapaian akademik yang semakin merosot
- · sering berasa cemas, takut dan benci
- · konsep kendiri yang lemah
- · bertindak tidak wajar disebabkan tekanan perasaan
- · cepat marah
- · suka bergaduh
- · kerap berbohong
- · bertindak liar untuk menarik perhatian
- · tindak balas kurang matang
- · berperawakan ganjil
- · membela diri secara tidak menentu
- · menunjukkan perasaan dengki
- · mengkritik secara keterlaluan
- · suka termenung atau berkhayal
4.
Langkah-langkah Menangani Gangguan Emosi
· Peranan ibu bapa
· Tindakan guru
· Gaya pengajaran
· Kepimpinan guru
· Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
· Kerjasama
· Penerapan nilai
· Suasana ceria
· Penerangan jelas
5.
Hak Asasi Kanak-kanak;
· Menurut Hak Asasi
Manusia, setiap warganegara layak mendapat peluang pendidikan;
- Ø semua kanak-kanak berhak untuk belajar bersama-sama.
- Ø kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau didiskriminasi
- Ø orang dewasa yang kurang upaya, menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di sekolah khas, mendesak untukmengakhirkan pengasingan.
- Ø tiada sebab-sebab perundangan untuk memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.
6.
Antara Hak Setiap Kanak-Kanak adalah seperti yang berikut;
- untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan;
- untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan menyayangi;
- untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran yang aman dan damai;
- untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh badan yang aktif dan
- sihat;
- untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan membentuk potensi diri;
- untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
- untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi, kecuaian, keganasan dan
- bahaya;
- untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh kerajaan;
- untuk berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
7. Konvensyen Mengenai Hak Kanak-Kanak;
· Perkara 2: tiada diskriminasi
· Perkara 3: diberi pelindungan
· Perkara 6: hak untuk hidup
· Perkara 13: kebebasan bersuara
· Perkara 19: diberi peruntukan undang-undang
· Perkara 23: menikmati kehidupan
· Perkara 28:Hak pendidikan
· Perkara 29: halatuju pendidikan
· Perkara 30: hak dalam komuniti
· Perkara 32: dilindungi dari segi ekonomi
· Perkara 34: tiada eksploitasi
8. Hak
kanak-kanak:Seksyen 17
· Dilindungi dari segi fizikal
· Tiada penganiayaan
· Pergaulan yang sihat
· Hak kesihatan
· Kemudahan bekalan makanan
· Elak penderaan emosi
SUMBER RUJUKAN : http://cikgusemasa.blogspot.com/2011/05/guru-dan-cabaran-semasa-bab-3-gangguan.html
0 comments:
Post a Comment